Rozdział I – Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Kobiet Uczelni Fahrenheita (dalej: Klub Kobiet FarU lub Stowarzyszenie).
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nieposiadającym osobowości prawnej, zrzeszającym kobiety zatrudnione w Uczelniach Fahrenheita oraz osoby z nimi współpracujące.
- Klub Kobiet FarU może używać logo, pieczęci i symboli zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Stowarzyszenie może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy wszystkich zrzeszonych osób. W uzasadnionych przypadkach Klub Kobiet FarU może zatrudniać osoby do wykonania określonych zadań na jego rzecz na podstawie przyjętego Regulaminu Stowarzyszenia Klub Kobiet Uczelni Fahrenheita (dalej: Regulamin).
- Podstawą działania Klubu Kobiet FarU są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. -Prawo o stowarzyszeniach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz Regulamin.
Rozdział II – Teren działania i siedziba Stowarzyszenia
§ 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska. Klub Kobiet FarU może także realizować cele poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Klub Kobiet FarU może przystępować do krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń o takich samych lub podobnych celach.
- Siedzibą Klubu Kobiet FahrU oraz jego władz jest Miasto Gdańsk.
Rozdział III – Cele Stowarzyszenia
§ 3
- Cele Stowarzyszenia to:
- wspieranie rozwoju kariery zawodowej kobiet zatrudnionych w Uczelniach Fahrenheita oraz propagowanie działań wspomagających równowagę między pracą zawodową a życiem prywatnym;
- wzmocnienie świadomości znaczenia równouprawnienia płci w społeczności akademickiej;
- promowanie działań edukacyjnych służących zasadzie równego traktowania i przeciwdziała naruszeniom tej zasady ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
- promowanie działań służących skutecznemu wdrażaniu Planów Równości Płci w Uczelniach Fahrenheita przez popieranie zaangażowania w akcje afirmatywne wzmacniające widoczność kobiet w środowisku akademickim na wszystkich etapach kariery zawodowej promując m.in.: parytety, systemy kwotowe i konkursy;
- monitorowanie przestrzegania zasad równości płci w Uczelniach Fahrenheita m.in. poprzez zapewnienie równości płci w procedurach rekrutacyjnych na wszystkich poziomach kariery zawodowej, zarówno naukowej, jak i administracyjnej, oraz wspieranie działań wzmacniających zasady równości wynagrodzeń za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości;
- promowanie działań na rzecz uwrażliwienia społeczności akademickiej na kwestie równości płci w edukacji akademickiej;
- propagowanie równości ekonomicznej poprzez popularyzację urlopów tacierzyńskich i rodzicielskich wśród ojców;
- wspieranie działań wzmacniających skuteczność procedur antydyskryminacyjnych w Uczelniach Fahrenheita;
- promowanie używania feminatywów w języku urzędowym i nieformalnym w komunikacji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym;
- wspieranie elastycznych i hybrydowych form pracy wśród społeczności akademickiej Uczelni Fahrenheita;
- współpraca z innymi podmiotami działającymi na rzecz wspierania kobiet, w Polsce i za granicą.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele nieodpłatnie, poprzez:
- integrowanie kobiet zatrudnionych w Uczelniach Fahrenheita oraz osób z nimi współpracujących;
- przyznawanie raz do roku nagrody zdolnej młodej badaczce lub działaczce z Uczelni Fahrenheita;
- prezentowaniu inspirujących herstorii kobiet, które w sposób włączający wzmacniają poczucie przynależności do środowiska;
- organizowaniu w Uczelniach Fahrenheita warsztatów w zakresie działań antydyskryminacyjnych, promocji zasad równości płci oraz stosowania feminatywów;
- współpracę z innymi jednostkami działającymi na rzecz wspierania kobiet w społeczności akademickiej.
Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia
§ 4
- Organami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członkiń;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna;
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członkiń, które stanowią wszystkie członkinie Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenie Członkiń jest zwoływane przez Zarząd co najmniej raz w roku.
- Walne Zgromadzenie Członkiń podejmuje decyzje we wszystkich sprawach Stowarzyszenia, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- W razie równości głosów przy podejmowaniu uchwał przez władze Stowarzyszenia rozstrzyga głos przewodniczącego Zebrania.
- Zarząd składa się z 11 osób, w tym prezeski, 3 wiceprezesek (każda zatrudniona w jednej z trzech uczelni tworzących Klub Kobiet FarU), skarbniczki, sekretarki i 5 członkiń.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób – przewodniczącej oraz 2 członkiń.
- Sąd Koleżeński składa się z 3 osób – przewodniczącej oraz 2 członkiń.
- Walne Zgromadzenie Członkiń Klubu Kobiet FarU zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy;
- na żądanie Komisji Rewizyjnej;
- na żądanie Sądu Koleżeńskiego;
- na wniosek co najmniej 1/3 członkiń Stowarzyszenia.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członkiń zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członkiń w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony tego samego dnia, co najmniej 30 minut później, bez ograniczeń. Uchwały Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU zapadają w trybie jawnym z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw osobowych, te zapadają w trybie tajnym.
- Walne Zgromadzenie Członkiń może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członkiń Klubu Kobiet FarU może się odbyć w każdym czasie i jest zwoływane w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek Zarządu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku i może obradować w trybie stacjonarnym lub online.
- Walne Zgromadzenia Członkiń oraz zebrania Zarządu Klubu Kobiet FarU mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (m.in. poczty e-mail, video konferencji, itp.).
- Prezeska Stowarzyszenia zwołuje Walne Zgromadzenia Członkiń, spotkania tematyczne Klubu Kobiet FarU i zebrania Zarządu Klubu poprzez powiadomienie członkiń Klubu Kobiet FarU (Zarządu Klubu Kobiet FarU) i zainteresowanych osób Klubu Kobiet FarU w formie elektronicznej lub papierowej, przesyłając zaproszenie wraz z porządkiem obrad i materiałami na co najmniej 2 tygodnie przed zebraniem.
- Posiedzenia Zarządu mogą być zwoływane ad hoc, poprzez powiadomienie wszystkich jego członków w formie elektronicznej.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członkiń Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU należą:
- określenie głównych kierunków działalności Klubu Kobiet FarU;
- wybór i odwoływanie członkiń Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego w głosowaniu tajnym;
- uchwalenie Regulaminu Stowarzyszenia i dokonywanie ewentualnych zmian w Regulaminie;
- podejmowanie uchwał w sprawach będących przedmiotem obrad w zakresie zwykłego zarządu;
- podejmowanie uchwał o udzieleniu pełnomocnictw do reprezentacji Stowarzyszenia, w tym zawierania umów z Zarządem,
- ustalanie wysokości składki członkowskiej;
- decydowanie o nabyciu i zbyciu składników majątku Klubu Kobiet FarU;
- uchwalanie budżetu Klubu Kobiet FarU;
- rozpatrywanie złożonych wniosków;
- rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady;
- udzielanie lub odmowa udzielenia Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego;
- podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub pozbawienia członkostwa honorowego;
- decyzja o pozbawieniu członkostwa w Klubie Kobiet FarU;
- rozpatrywanie odwołań dotyczących skreśleń i wykluczeń z Klubu Kobiet FarU.
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia;
- Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy:
- reprezentowanie Klubu Kobiet FarU na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- inicjowanie w oparciu o Regulamin i uchwały Walnego Zgromadzenia Członkiń prac Klubu Kobiet FarU;
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu Kobiet FarU;
- zarządzanie środkami finansowymi Klubu Kobiet FarU, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym Regulaminem oraz uchwałami Walnego Zebrania Zgromadzenia Członkiń w zakresie zwykłego zarządu. Określanie potrzeb finansowych, zatwierdzanie preliminarzy i sprawozdań budżetowych, zarządzanie majątkiem Klubu Kobiet FarU;
- coroczne ustalanie wysokości składki członkowskiej;
- składanie sprawozdań z działalności Zarządu;
- powoływanie, w zależności od realizowanych zadań komisji, zespołów i sekcji;
- informowanie organu nadzorującego o zdarzeniach uzasadniających zmianę wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych (w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia) oraz o zmianie miejsca zamieszkania członków Zarządu;
- decydowanie o przyjęciu do Klubu Kobiet FarU.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członkiń organu.
- W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezeski Zarządu.
- W imieniu Zarządu działają dwie członkinie Zarządu – w tym Prezeska, działając łącznie.
- Członkiniami Zarządu Stowarzyszenie nie mogą być osoby:
- będące członkiniami Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego Klub Kobiet FarU lub pozostające z członkinią Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
- skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola działalności Stowarzyszenia;
- składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członkiń;
- prawo żądania zwołania Walnego lub Nadzwyczajnego Zgromadzenia Członkiń oraz zebrania Zarządu;
- składanie wniosków o absolutorium lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia;
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członkiń.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności Przewodniczącej i co najmniej jednej członkini organu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącej Komisji.
- Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby:
- będące członkiniami Zarządu Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU lub pozostające z członkinią Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
- skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozstrzyganie sporów między osobami należącymi do Klubu Kobiet FarU powstałe na tle działalności w Klubie;
- rozpatrywanie spraw wiążących się z nieprzestrzeganiem przez osoby należące do Klubu Kobiet FarU jego Regulaminu i uchwał;
- składanie na Walnym Zgromadzeniu Członkiń rocznego sprawozdania ze swojej działalności.
- Członkiniami Sądu Koleżeńskiego nie mogą być osoby:
- będące członkiniami Zarządu Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU lub pozostające z członkinią Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
- skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- W przypadku, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu następuje poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko w czasie najbliższego Walnego Zgromadzenia Członkiń.
- Stowarzyszenie reprezentują, również w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych dwie członkinie Zarządu – w tym Prezeska, działając łącznie.
- Podejmowanie przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
- Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
- nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego;
- ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego;
- zawarcie umowy kredytu albo pożyczki;
- przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu; zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy;
- zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10000 zł.
Rozdział V – Członkostwo Stowarzyszenia
§ 5
- Członkinią Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie (lub cudzoziemka mająca w Polsce miejsce zamieszkania) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych.
- Wyróżnia się dwa rodzaje członkostwa w Klubie Kobiet FarU: zwyczajne i honorowe. Członkostwo zwyczajne powstaje poprzez złożenie pisemnej deklaracji o przystąpieniu do Klubu Kobiet FarU.
- Członkiniami zwyczajnymi Stowarzyszenia stają się automatycznie uczestnicy zebrania założycielskiego; członkiniom zwyczajnym Stowarzyszenia przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze;
- Członkostwo honorowe Klubu Kobiet FarU nadaje i uchyla Walne Zgromadzenie Członkiń Klubu Kobiet FarU na wniosek Zarządu. Członkostwo takie może być nadane osobie szczególnie zasłużonej dla Klubu Kobiet FarU i/lub osobie, która wniosła wkład w realizację celów Stowarzyszenia. Wynikają z niego takie same prawa i obowiązki jak z członkostwa zwyczajnego, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
- Członkostwo honorowe zwalnia z obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Uchwały w sprawach członkostwa podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie (w terminie 30 dni od otrzymania uchwały Zarządu) do Walnego Zgromadzenia Członkiń. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członkiń jest ostateczna.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- wykluczenia członkini przez Walne Zgromadzenie Członkiń;
- pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi Stowarzyszenia;
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;
- śmierci.
- Członkinie Stowarzyszenia mają prawo:
- uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu Członkiń;
- biernego i czynnego prawa wyborczego;
- korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia;
- zgłaszania wniosków w zakresie działalności Stowarzyszenia.
- Do obowiązków członkiń Stowarzyszenia należy:
- przestrzeganie postanowień Regulaminu i uchwał władz;
- regularne i terminowe opłacanie składek członkowskich (z wyłączeniem członkostwa honorowego);
- popieranie i realizowanie celów Stowarzyszenia;
- dbanie o dobre imię Klubu Kobiet FarU.
Rozdział VI – Majątek Stowarzyszenia
§ 6
- Klub Kobiet FarU uzyskuje środki na swoją działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz z majątku Stowarzyszenia, dotacji przyznanych na podstawie odrębnych przepisów, a także ofiarności publicznej.
- Środkami finansowymi Stowarzyszenia zarządza Zarząd, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym Regulaminem oraz uchwałami Walnego Zgromadzenia Członkiń.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członkin Zarządu – w tym Prezeski, działających łącznie. Każda członkini odpowiada za zobowiązania Stowarzyszenia własnym majątkiem, bez ograniczeń, solidarnie z pozostałymi członkiniami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje w przypadku braku skutecznej egzekucji z majątku Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie nie może:
- powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
- zrzeszać osób prawnych,
- prowadzić działalności gospodarczej,
- prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Rozdział VII – Postanowienia końcowe
§ 7
- Stowarzyszenie ulega rozwiązaniu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członkiń Klub Kobiet FarU.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członkiń wybiera likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Stowarzyszenia.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach.