Regulamin Stowarzyszenia KLUB KOBIET UCZELNI FAHRENHEITA

 

Rozdział I – Postanowienia ogólne 

§ 1 

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Kobiet Uczelni Fahrenheita (dalej: Klub Kobiet FarU lub Stowarzyszenie). 
  1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nieposiadającym osobowości prawnej, zrzeszającym kobiety zatrudnione w Uczelniach Fahrenheita oraz osoby z nimi współpracujące.  
  1. Klub Kobiet FarU może używać logo, pieczęci i symboli zgodnie z obowiązującymi przepisami.  
  1. Stowarzyszenie może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. 
  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy wszystkich zrzeszonych osób. W uzasadnionych przypadkach Klub Kobiet FarU może zatrudniać osoby do wykonania określonych zadań na jego rzecz na podstawie przyjętego Regulaminu Stowarzyszenia Klub Kobiet Uczelni Fahrenheita (dalej: Regulamin). 
  1. Podstawą działania Klubu Kobiet FarU są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. -Prawo o stowarzyszeniach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz Regulamin.  

Rozdział II – Teren działania i siedziba Stowarzyszenia 

§ 2 

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska. Klub Kobiet FarU może także realizować cele poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.  
  1. Klub Kobiet FarU może przystępować do krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń o takich samych lub podobnych celach.  
  1. Siedzibą Klubu Kobiet FahrU oraz jego władz jest Miasto Gdańsk. 

Rozdział III – Cele Stowarzyszenia 

§ 3 

  1. Cele Stowarzyszenia to: 
  • wspieranie rozwoju kariery zawodowej kobiet zatrudnionych w Uczelniach Fahrenheita oraz propagowanie działań wspomagających równowagę między pracą zawodową a życiem prywatnym; 
  • wzmocnienie świadomości znaczenia równouprawnienia płci w społeczności akademickiej; 
  • promowanie działań edukacyjnych służących zasadzie równego traktowania i przeciwdziała naruszeniom tej zasady ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.  
  • promowanie działań służących skutecznemu wdrażaniu Planów Równości Płci w Uczelniach Fahrenheita przez popieranie zaangażowania w akcje afirmatywne wzmacniające widoczność kobiet w środowisku akademickim na wszystkich etapach kariery zawodowej promując m.in.: parytety, systemy kwotowe i konkursy; 
  • monitorowanie przestrzegania zasad równości płci w Uczelniach Fahrenheita m.in. poprzez zapewnienie równości płci w procedurach rekrutacyjnych na wszystkich poziomach kariery zawodowej, zarówno naukowej, jak i administracyjnej, oraz wspieranie działań wzmacniających zasady równości wynagrodzeń za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości; 
  • promowanie działań na rzecz uwrażliwienia społeczności akademickiej na kwestie równości płci w edukacji akademickiej; 
  • propagowanie równości ekonomicznej poprzez popularyzację urlopów tacierzyńskich i rodzicielskich wśród ojców; 
  • wspieranie działań wzmacniających skuteczność procedur antydyskryminacyjnych w Uczelniach Fahrenheita; 
  • promowanie używania feminatywów w języku urzędowym i nieformalnym w komunikacji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; 
  • wspieranie elastycznych i hybrydowych form pracy wśród społeczności akademickiej Uczelni Fahrenheita; 
  • współpraca z innymi podmiotami działającymi na rzecz wspierania kobiet, w Polsce i za granicą. 
  1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele nieodpłatnie, poprzez: 
  • integrowanie kobiet zatrudnionych w Uczelniach Fahrenheita oraz osób z nimi współpracujących; 
  • przyznawanie raz do roku nagrody zdolnej młodej badaczce lub działaczce z Uczelni Fahrenheita; 
  • prezentowaniu inspirujących herstorii kobiet, które w sposób włączający wzmacniają poczucie przynależności do środowiska; 
  • organizowaniu w Uczelniach Fahrenheita warsztatów w zakresie działań antydyskryminacyjnych, promocji zasad równości płci oraz stosowania feminatywów; 
  • współpracę z innymi jednostkami działającymi na rzecz wspierania kobiet w społeczności akademickiej. 

Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia 

§ 4 

  1. Organami Stowarzyszenia są: 
  • Walne Zgromadzenie Członkiń; 
  • Zarząd; 
  • Komisja Rewizyjna; 
  • Sąd Koleżeński. 
  1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.  
  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członkiń, które stanowią wszystkie członkinie Stowarzyszenia.  
  1. Walne Zgromadzenie Członkiń jest zwoływane przez Zarząd co najmniej raz w roku. 
  1. Walne Zgromadzenie Członkiń podejmuje decyzje we wszystkich sprawach Stowarzyszenia, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego. 
  1. W razie równości głosów przy podejmowaniu uchwał przez władze Stowarzyszenia rozstrzyga głos przewodniczącego Zebrania.  
  1. Zarząd składa się z 11 osób, w tym prezeski, 3 wiceprezesek (każda zatrudniona w jednej z trzech uczelni tworzących Klub Kobiet FarU), skarbniczki, sekretarki i 5 członkiń. 
  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób – przewodniczącej oraz 2 członkiń. 
  1. Sąd Koleżeński składa się z 3 osób – przewodniczącej oraz 2 członkiń. 
  1. Walne Zgromadzenie Członkiń Klubu Kobiet FarU zwołuje Zarząd: 
  • z własnej inicjatywy; 
  • na żądanie Komisji Rewizyjnej;  
  • na żądanie Sądu Koleżeńskiego; 
  • na wniosek co najmniej 1/3 członkiń Stowarzyszenia. 
  1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członkiń zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członkiń w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony tego samego dnia, co najmniej 30 minut później, bez ograniczeń. Uchwały Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU zapadają w trybie jawnym z wyjątkiem  uchwał dotyczących spraw osobowych, te zapadają w trybie tajnym. 
  1. Walne Zgromadzenie Członkiń może być zwyczajne lub nadzwyczajne. 
  1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członkiń Klubu Kobiet FarU może się odbyć w każdym czasie i jest zwoływane w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek Zarządu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku i może obradować w trybie stacjonarnym lub online. 
  1. Walne Zgromadzenia Członkiń oraz zebrania Zarządu Klubu Kobiet FarU mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (m.in. poczty e-mail, video konferencji, itp.). 
  1. Prezeska Stowarzyszenia zwołuje Walne Zgromadzenia Członkiń, spotkania tematyczne Klubu Kobiet FarU i zebrania Zarządu Klubu poprzez powiadomienie członkiń Klubu Kobiet FarU (Zarządu Klubu Kobiet FarU) i zainteresowanych osób Klubu Kobiet FarU w formie elektronicznej lub papierowej, przesyłając zaproszenie wraz z porządkiem obrad i materiałami na co najmniej 2 tygodnie przed zebraniem. 
  1. Posiedzenia Zarządu mogą być zwoływane ad hoc, poprzez powiadomienie wszystkich jego członków w formie elektronicznej. 
  1. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członkiń Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU należą: 
  • określenie głównych kierunków działalności Klubu Kobiet FarU
  • wybór i odwoływanie członkiń Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego w głosowaniu tajnym; 
  • uchwalenie Regulaminu Stowarzyszenia i dokonywanie ewentualnych zmian w Regulaminie; 
  • podejmowanie uchwał w sprawach będących przedmiotem obrad w zakresie zwykłego zarządu; 
  • podejmowanie uchwał o udzieleniu pełnomocnictw do reprezentacji Stowarzyszenia, w tym zawierania umów z Zarządem, 
  • ustalanie wysokości składki członkowskiej; 
  • decydowanie o nabyciu i zbyciu składników majątku Klubu Kobiet FarU
  • uchwalanie budżetu Klubu Kobiet FarU
  • rozpatrywanie złożonych wniosków; 
  • rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady; 
  • udzielanie lub odmowa udzielenia Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej; 
  • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego; 
  • podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub pozbawienia członkostwa honorowego; 
  • decyzja o pozbawieniu członkostwa w Klubie Kobiet FarU
  • rozpatrywanie odwołań dotyczących skreśleń i wykluczeń z Klubu Kobiet FarU
  • podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia; 
  1. Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy: 
  • reprezentowanie Klubu Kobiet FarU na zewnątrz i działanie w jego imieniu; 
  • inicjowanie w oparciu o Regulamin i uchwały Walnego Zgromadzenia Członkiń prac Klubu Kobiet FarU
  • kierowanie bieżącą działalnością Klubu Kobiet FarU
  • zarządzanie środkami finansowymi Klubu Kobiet FarU, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym Regulaminem oraz uchwałami Walnego Zebrania Zgromadzenia Członkiń w zakresie zwykłego zarządu. Określanie potrzeb finansowych, zatwierdzanie preliminarzy i sprawozdań budżetowych, zarządzanie majątkiem Klubu Kobiet FarU
  • coroczne ustalanie wysokości składki członkowskiej; 
  • składanie sprawozdań z działalności Zarządu; 
  • powoływanie, w zależności od realizowanych zadań komisji, zespołów i sekcji; 
  • informowanie organu nadzorującego o zdarzeniach uzasadniających zmianę wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych (w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia) oraz o zmianie miejsca zamieszkania członków Zarządu; 
  • decydowanie o przyjęciu do Klubu Kobiet FarU
  1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członkiń organu. 
  1. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezeski Zarządu. 
  1. W imieniu Zarządu działają dwie członkinie Zarządu – w tym Prezeska, działając łącznie.  
  1. Członkiniami Zarządu Stowarzyszenie nie mogą być osoby: 
  • będące członkiniami Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego Klub Kobiet FarU lub pozostające z członkinią Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia; 
  • skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej. 
  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy: 
  • kontrola działalności Stowarzyszenia; 
  • składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członkiń; 
  • prawo żądania zwołania Walnego lub Nadzwyczajnego Zgromadzenia Członkiń oraz zebrania Zarządu; 
  • składanie wniosków o absolutorium lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia; 
  • składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członkiń. 
  1. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności Przewodniczącej i co najmniej jednej członkini organu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącej Komisji. 
  1. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby: 
  • będące członkiniami Zarządu Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU lub pozostające z członkinią Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia; 
  • skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej. 
  1. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy: 
  • rozstrzyganie sporów między osobami należącymi do Klubu Kobiet FarU powstałe na tle działalności w Klubie; 
  • rozpatrywanie spraw wiążących się z nieprzestrzeganiem przez osoby należące do Klubu Kobiet FarU jego Regulaminu i uchwał; 
  • składanie na Walnym Zgromadzeniu Członkiń rocznego sprawozdania ze swojej działalności. 
  1. Członkiniami Sądu Koleżeńskiego nie mogą być osoby: 
  • będące członkiniami Zarządu Stowarzyszenia Klub Kobiet FarU lub pozostające z członkinią Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia; 
  • skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej. 
  1. W przypadku, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu następuje poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko w czasie najbliższego Walnego Zgromadzenia Członkiń. 
  1. Stowarzyszenie reprezentują, również w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych dwie członkinie Zarządu – w tym Prezeska, działając łącznie.  
  1. Podejmowanie przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności. 
  1. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności: 
  • nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego; 
  • ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego; 
  • zawarcie umowy kredytu albo pożyczki; 
  • przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu; zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy; 
  • zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10000 zł. 

Rozdział V – Członkostwo Stowarzyszenia 

§ 5 

  1. Członkinią Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie (lub cudzoziemka mająca w Polsce miejsce zamieszkania) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych.  
  1. Wyróżnia się dwa rodzaje członkostwa w Klubie Kobiet FarU: zwyczajne i honorowe. Członkostwo zwyczajne powstaje poprzez złożenie pisemnej deklaracji o przystąpieniu do Klubu Kobiet FarU.  
  1. Członkiniami zwyczajnymi Stowarzyszenia stają się automatycznie uczestnicy zebrania założycielskiego; członkiniom zwyczajnym Stowarzyszenia przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze; 
  1. Członkostwo honorowe Klubu Kobiet FarU nadaje i uchyla Walne Zgromadzenie Członkiń Klubu Kobiet FarU na wniosek Zarządu. Członkostwo takie może być nadane osobie szczególnie zasłużonej dla Klubu Kobiet FarU i/lub osobie, która wniosła wkład w realizację celów Stowarzyszenia. Wynikają z niego takie same prawa i obowiązki jak z członkostwa zwyczajnego, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.  
  1. Członkostwo honorowe zwalnia z obowiązku płacenia składek członkowskich. 
  1. Uchwały w sprawach członkostwa podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie (w terminie 30 dni od otrzymania uchwały Zarządu) do Walnego Zgromadzenia Członkiń. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członkiń jest ostateczna. 
  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek: 
  • wykluczenia członkini przez Walne Zgromadzenie Członkiń; 
  • pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi Stowarzyszenia; 
  • utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu; 
  • śmierci. 
  1. Członkinie Stowarzyszenia mają prawo: 
  • uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu Członkiń; 
  • biernego i czynnego prawa wyborczego; 
  • korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia; 
  • zgłaszania wniosków w zakresie działalności Stowarzyszenia. 
  1. Do obowiązków członkiń Stowarzyszenia należy: 
  • przestrzeganie postanowień Regulaminu i uchwał władz; 
  • regularne i terminowe opłacanie składek członkowskich (z wyłączeniem członkostwa honorowego); 
  • popieranie i realizowanie celów Stowarzyszenia; 
  • dbanie o dobre imię Klubu Kobiet FarU

Rozdział VI – Majątek Stowarzyszenia 

§ 6 

  1. Klub Kobiet FarU uzyskuje środki na swoją działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz z majątku Stowarzyszenia, dotacji przyznanych na podstawie odrębnych przepisów, a także ofiarności publicznej. 
  1. Środkami finansowymi Stowarzyszenia zarządza Zarząd, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym Regulaminem oraz uchwałami Walnego Zgromadzenia Członkiń. 
  1. Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członkin Zarządu – w tym Prezeski, działających łącznie. Każda członkini odpowiada za zobowiązania Stowarzyszenia własnym majątkiem, bez ograniczeń, solidarnie z pozostałymi członkiniami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje w przypadku braku skutecznej egzekucji z majątku Stowarzyszenia. 
  1. Stowarzyszenie nie może: 
  • powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, 
  • zrzeszać osób prawnych, 
  • prowadzić działalności gospodarczej, 
  • prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego. 

Rozdział VII – Postanowienia końcowe 

§ 7 

  1. Stowarzyszenie ulega rozwiązaniu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członkiń Klub Kobiet FarU.  
  1. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członkiń wybiera likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Stowarzyszenia. 

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach.